Danish rice porridge (risengrød) - vegan recipe
Vegansk risengrød

“Deeeeet eeeeer risengrød. Smask smask smask….”. Den sang kender vi vist alle. Men altså, i dag prøver vi noget nyt. Vegansk risengrød. Bør vi lave vores egen version af sangen? “Deeeet eeeeer vegansk risengrød. Smask smask smask… Den er stadig god og blød. Og kanel blir’ fortsat strøet, det gør skorpen sprød. Men sæt ikke skeen i den før, at risengrøden den har fået en vegansk smørklat smør”. Det kan da også noget? Jeg håber virkelig, at du kan og kender melodien. Ellers giver det måske ikke meget mening.

Opskrift på vegansk risengrød

I dag får du en opskrift på vegansk risengrød, der smager ligesom klassikeren, du kender. Vi har selvfølgelig brugt vores elskede Ærtedrik Barista, fordi den er cremet, fordi den er hvid i farven, og fordi den er mild i smagen. Og hvorfor så ikke vores havredrik? Det kan du sådan set også sagtens, men her vil den få en smule smag fra havren. Hvis du er vant til klassisk risengrød med komælk, så er ærtedrikken nok den rigtige vej at gå, fordi den minder mere om.

Er du på udkig efter mere inspiration, så tjek endelig vores opskrifter med plantedrik.

Vegansk risengrød

Hvilken plantedrik skal jeg bruge til vegansk risengrød?

Det spørgsmål har vi virkelig hørt tit. Og vi har testet en hel del opskrifter af – også med andre typer plantedrik, vi ikke selv laver. Havredrik, risdrik, kokosmælk og mange andre. Vi har indset, at det er vigtigt at vælge en type, der er mild i smagen, så risengrøden ikke kommer til at smage for meget af noget andet (eksempelvis havre eller kokos). Derudover er det vigtigt, at du vælger en cremet variant, så du ikke får en vandet risengrød men derimod en cremet én. Sidst men ikke mindst er det godt at vælge en plantedrik, der er hvid i farven, hvis du vil have et udseende, der minder om klassikeren. Og alt det får du altså i vores Ærtedrik Barista. Den er cremet, den er mild og den er hvid.

Sådan laver du risengrød, der ikke brænder på

Hvordan laver man en risengrød, der ikke brænder på? Jo nu skal du høre. Der er et par vigtige steps, du skal kende:

  1. Start med at koge risene op med lidt vand. Det får risene til at absorbere lidt væske, hvilket sørger for, at grøden “startes” og har lidt sværere ved at brænde på. Det her er nærmest det vigtigste tip.
  2. Brug en dejskraber til at røre rundt, så du kan nå ud i alle hjørner, når du rører godt i grydens bund.
  3. Få det hele op at koge til at starte med og skru så ned, læg låg på og lad det stå under lav varme, så det langsomt samler sig til en grød.

Vil du se, hvordan risengrød ser ud i en video? Så tjek vores Instagram reels.

Risengrød uden mælk
Vegansk risengrød

Vegansk risengrød

Her er vores opskrift på den bedste veganske risengrød. Den er lavet med vores ærtedrik barista, der ikke kun gør den cremet og får den til at ligne en klassisk, hvid risengrød, den er også mild i smagen og giver dermed smagen af risengrød, som du kender den. Opskriften er til 3-4 personer afhængig af sult.
Tilb. tid 1 t
Samlet tid 1 t
Ret Aftensmad
Køkken Dansk
Antal 3 personer

Ingredienser
  

  • dl grødris
  • dl vand
  • 1 liter Dryk Ærtedrik Barista
  • ½ tsk fint salt
  • smør evt. vegansk
  • kanelsukker

Sådan gør du
 

  • Kom grødris og vand i en gryde og kog op, til vandet er absorberet.
  • Ryst din ærtedrik godt og hæld den i gryden sammen med salt. Rør godt rundt så der ikke er klumper af grødris.
  • Få det langsomt op at koge under omrøring (brug gerne en dejskraber, der kan nå ud i alle hjørner).
  • Når det koger, skruer du ned og dækker gryden med et låg.
  • Lad det stå ved lav varme og simre i 45 minutters tid og rør grundigt i det undervejs – gerne lidt ofte i starten og sjældnere senere.
  • Spis når risengrøden har den ønskede konsistens. Top selvfølgelig med smørklat og kanelsukker.
Keyword Chiagrød, Jul, Risengrød, Ærtedrik

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Opskrift Vurdering